Skip to content

Huomioita Bett-messuilta

23.1.2012

Konneveden lukion ja yläkoulun OPO ja kehittämisryhmämme jäsen Tuovi kirjoittaa seuraavasti:

Lontoossa  Olympia-messukeskuksessa  järjestetään vuosittain maailman suurimmaksi mainostettu useampipäiväinen opetusteknologian näyttely ja seminaari Bett (the British Educational Training and Technology Show). Konneveden lukion vetämän Oppimispelit ja virtuaaliset oppimisympäristöt –koordinaatiohankkeen puitteissa minulle avautui tilaisuus kurkistaa nyt tammikuussa yhden päivän ajan tähän tapahtumaan. Kokonaiskävijämäärä tapahtumassa oli noin 30 000 henkilöä, joten yksin näillä valtavilla messuilla ei tarvinnut pyöriä: valtavasti näytteilleasettajia, näyttäviä messuosastoja j a kansainvälistä tunnelmaa. Ensikertalainen sai helposti päänsä pyörryksiin ja jalat väsyneiksi. Kokoan tähän kuitenkin hieman päällimmäisiä tunnelmiani ja ajatuksiani päivästä.

Englannissa on panostettu huomattavasti Suomea enemmän tieto- ja viestintäteknologian infran hankkimiseen kouluihin. Lähes kaikki brittiläisistä luokkahuoneista on varustettu interaktiivisella näytöllä. iPadit  eri tuotteineen ja sovelluksineen (esim. Kindlereader, Today in History ja Numbers), pilvipalvelut ja 3 D-teknologia olivat vahvasti messuillakin esillä. Kuulin puhuttavan myös pyrkimyksestä kohti ”5 D”:tä eli myös haju- ja makuaistien systemaattisemmasta mukaan tuomisesta opetukseen ja oppimiseen. Interaktiiviset valkotaulut ja kosketusnäyttöseinät olivat saaneet kumppaneikseen myös pöytäversioita.  Smart Board 800-versio sallii jo kahden oppijan yhtäaikaisen työskentelyn eri tehtävillä.

TVT:n tehokkaasta pedagogisesta käytöstä Britanniankaan osalta en sitten ole niin varma. Seminaarissakin bisnesmiehet ja –naiset olivat vahvasti liikkeellä, puntia ja euroja pian jo kyseltiin. Opetuksen laatua ei suoraan kuitenkaan voine kukaan ostaa. Brittiläiseen tapaan opettajia koetettiin houkutella eri laitteiden ja ohjelmien pariin parempien sijoitusten toivossa kouluja vertailevilla ranking listoilla. Kaipasin tapahtumasta enemmän julkisen rahoituksen kautta turvattavia kehittelyjä ja hankkeita, ehken en vain osannut niitä löytää.

Messujen viestinä oli, että opettaja ei enää voi kaataa tietoa oppijan päähän, vaan tehtävä painottuu entistä enemmän opiskelijan opastamiseen itsenäiseen ja yhteisölliseen tiedonhakuun ja yhteistyöhön. The Guardian –lehdessä “riippumaton  kasvatusalan ICT-konsultti” Terry Freedman kirjoitti Bettin tiimoilta: ”Pupils will no longer realise they are using technology to support their learning. And that’s where technology should be.”

Lisätietoja aiheesta:

iPads in Education: http://www.ipadineducation.co.uk (Applen iPadit)

I Education apps review: http://www.iear.org

Bett: http://bettshow.com

Bett-innovations: http://www.bettawards.com/home

Mainokset
One Comment leave one →
  1. Hanna Frilander permalink
    4.2.2013 9.17

    Hei! Samoille messuille osallistuneena olen pedagogiikan näkymisestä kanssasi samaa mieltä. Teknologiaa oli paljon, mutta jotenkin pedagogisen hyödyntämisen näkökulma jäi ohueksi. Enemmän toivoisin pedagogiikka edellä meneviä ratkaisuja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: