Skip to content

Kokemuksia iPadin käytöstä

16.1.2012

Kehittämistyöryhmämme jäsen Pekka Vuollo kirjoittaa blogiin iPadin käyttökokemuksia seuraavasti:

Kokemuksia iPadin käytöstä.

Saimme tänne Laukaan lukiolle heti alkusyksystä käyttöömme yhden iPadin ja ohjelmien lataamista varten myös lahjakortin. Ohjelmat, niin ilmaiset kuin maksullisetkin, ovat osoittautuneet tasoltaan vaihteleviksi… tai sitten käyttäjän kyvyt vaihtelevat. Itse olen pitänyt onnistuneina mm. molekyylien 3D-rakenteen hienosti näyttävää Molecules-ohjelmaa. Kemian tunnilla olemme sitä muutaman kerran porukalla käyttäneet. Toki käyttö olisi helpompaa, jos laitteita olisi enemmän kuin yksi. Biologian ja psykologian opettajat puolestaan hyötyvät varmasti 3D Brain-ohjelmasta.

Heikoimmin onnistuneina ohjelmina pidän tuottamiseen liittyviä ohjelmia. Esimerkiksi kokousmuistiinpanojen tekemiseen tarkoitetut Penultimate ja Notes Plus osoittautuivat valitettavasti suuriksi pettymyksiksi. Kynällä ja paperilla saa paremman tuloksen ja aikaa kuluu kymmenesosa., korkeintaan! Toki tämä on varmasti osittain myös käyttäjästä kiinni, mutta itselleni tuli heti sellainen olo, että iPad on ainakin vielä tarkoitettu hauskanpitoon, netissä surffailuun ja ylipäätään erilaisten viihteellisten sovellusten käyttöön. Meilläkin täällä Laukaassa laite on ollut oppitunneilla tarpeen erityisesti tiedon haussa ja yleisesti netin käyttöä vaativissa tilanteissa. Ja siinä se kyllä toimiikin hienosti!  Tuottamiseen, erityisesti tekstin tuottamiseen, se soveltuu kuitenkin huonosti. Itse uskon ja toivon, että iPadin kaltaiset laitteet eivät tämän vuoksi leviäkään laajasti kouluihin ainakaan vielä. Muutamia kappaleita koululla on toki hyvä olla, se on huomattu. Niille on hetkensä ja paikkansa. Koulujen markkinointitarkoituksissa leviämistä voi myös tapahtua, mutta totuus on, että iPadin hinnalla saa kelpo läppärin. Läppärin käyttömahdollisuudet ovat aivan toista luokkaa, kun ottaa huomioon, mitä kouluissa tehdään: tekstejä, kaavioita, esityksiä…. Rajalliset resurssit pitäisi mielestäni kohdentaa oikeisiin asioihin myös laitehankinnoissa.

Jos on tiedon tuottaminen iPadilla vaikeaa, niin ihan muuta täytyy sanoa verkkokirjojen lukemisesta iBooks-ohjelmalla. Täytyy heti todeta, että jos ja kun verkkokirjat yleistyvät myös opiskelumaailmassa, iPad ja muut tabletit ansaitsevat ison roolin myös koulutussektorilla. Tällöin niistä varmasti tulee jokaisen opiskelijan vakiovarusteita… eri asia on sitten, kuka ne maksaa.  Eräällä tuttavallani oli avoimen yliopiston puolella tentittävänä verkkoteos, joten laitoin hänet testaamaan iPadia ihan tosimielessä. Tuloksena oli ylistyssanoja toisensa perään. Sovellusta on helppo käyttää, lukeminen on mukavampaa kuin tavallisesta kirjasta tietokoneesta puhumattakaan ja lisäksi sivuille voi tehdä helposti pieniä merkintöjä, asentaa kirjanmerkkejä jne. Ainoa negatiivinen asia oli, se että laitteen näytönsäästäjä kytkeytyy päälle kesken lukemisen. Tietysti näytönsäästäjän saisi asetuksia vaihtamalla kokonaan pois päältä siksi ajaksi, kun on lukemassa. Laitteen pitäisi silti automaattisesti olla pimenemättä verkkokirjan kaltaista sovellusta käytettäessä.

Lopuksi vielä muutama sana kamerasta ja videon kuvaamisesta. Olemme Laukaassa käyttäneet iPadia muutaman kerran myös kuvaamiseen. Onnistuneesti. Kameran laatu ei ole paras mahdollinen, zoomia ei ole jne., mutta saimme aikaiseksi kelpo jälkeä. Opiskelijat kuvasivat iPadilla esimerkiksi kemian tunnilla laboratoriotöitään, jotka sitten muokattiin ja laitettiin nettiin. iPad videoita voi muokata ilmeisen hyvin iMotion-ohjelmalla ja videot voi laittaa helposti suoraan YouTubeen. Me kuitenkin siirsimme videot tietokoneelle ja muokkasimme niitä MS MovieMakerilla. Näin siksi, että videoihin piti saada pätkiä muilla laitteilla kuvatusta materiaalista. Ongelmaksi osoittautui ainoastaan se, että jotkut olivat kuvanneet videoita iPadin ollessa pystysuunnassa… tietokoneella kuvan kääntäminen vaakasuoraan ei ollutkaan helpoin juttu ainakaan meillä käytössä olevilla ohjelmilla. Videomuotojen muuntaminen puolestaan on aina raskasta hommaa. 

Kevätlukukaudella laitteen testaaminen jatkuu. Saas nähdä vaikka minustakin tulisi ihan iPad-fani… ja varmasti vielä joskus tuleekin, kunhan kaikki oppikirjat saadaan sähköisiksi.

Pekka Vuollo

Laukaan lukio

Advertisements
No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: